Generaal Albert Pike, Grootcommandant, soeverein pontificaal van de universele vrijmetselarij, geeft instructies aan de 23 opperste raden van de wereld.
“Wat wij tegen de menigte moeten zeggen is, dat wij een god aanbidden, maar het is de god die men aanbidt zonder bijgeloof. Tegen u, soevereine inspecteur-generaal, zeggen wij dit en u mag het herhalen tegen de broeders van de 32e, 31e en 30e graad – de vrijmetselaarsgodsdienst moet door ons allen, ingewijden van de hoge graden, worden onderhouden in de zuiverheid van de luciferische leer. Als lucifer niet god was, zou Adonay (de God van de Christenen), wiens daden wreedheid, perfideheid en mensenhaat, barbaarsheid en afkeer voor de wetenschap bewijzen, hem en zijn priesters, belasteren? Ja, lucifer is god, en helaas is Adonay ook god, want de eeuwige wet is dat er geen licht is zonder schaduw, geen schoonheid zonder lelijkheid, geen wit zonder zwart, want het absolute kan alleen bestaan als twee goden. duisternis is noodzakelijk voor het licht om te dienen als zijn tegenhanger, zoals de sokkel noodzakelijk is voor het standbeeld, en de rem voor de locomotief. De leer van het satanisme is dus ketterij, en de ware en zuivere filosofische religie is het geloof in lucifer, de gelijke van Adonay, maar lucifer, god van het licht en god van het goede, strijdt voor de mensheid tegen Adonay, de god van de duisternis en het kwaad.”
Opgenomen door A.C. De La Rive, La Femme et Lenfant dans La Franc-Maconnerie Universelle, Blz. 588. Aangehaald uit The question of freemasonry, ( 2e editie 1986 door Edward Decker pp12-14)
“De domkoppen die het primitieve christendom op een dwaalspoor brachten, door geloof in plaats van wetenschap, mijmering in plaats van ervaring, het fantastische in plaats van de werkelijkheid; en de inquisiteurs die zovele eeuwen lang een vernietigingsoorlog voerden tegen het magisme (magie en tovenarij), zijn erin geslaagd de oude ontdekkingen van de menselijke geest in de duisternis te hullen”.
Albert Pike [33e graad Mason] “Morals and Dogma” 732 (Opmerking: Commandant Albert Pike was Grootmeester van het Centraal Directorium te Washington, D.C., Grootcommandant van de Opperste Raad te Charleston, S.C., en Soeverein Paus van de Universele Vrijmetselarij. Hij was erelid van bijna elke Hoge Raad in de wereld en ontving persoonlijk 130 vrijmetselaarsgraden.)
“De vrijmetselarij stamt af van, of is gebaseerd op, een door God gegeven religie die lang voor de eerste scheppingsdatum, zoals die in onze Bijbel wordt gegeven, ligt. Het is alles wat ons rest van de eerste wereldreligie die bloeide in een zo oude oudheid dat het onmogelijk is een datum vast te stellen. Het was de eerste verenigde religie… Hiervan getuigen symbolen als de piramides, zowel in Egypte als in Zuid-Amerika… De oude mysteriën waren tijdelijke bewaarders van de oude waarheid en nauw verbonden met het vrijmetselaarswerk van vandaag… de relatie van de mysteriën tot de vrijmetselarij is vaak erkend, en de gouden draad van levende continuïteit kan via hen naar de moderne vrijmetselarij worden gevolgd. De mysteriën…zijn alle delen van die oude draad die zijn oorsprong heeft in die oerreligie die vandaag de dag eindigt in de vrijmetselarij”.
Foster Bailey [33e graad Vrijmetselaar], ‘De Geest van de Vrijmetselarij’ 30-2
“De hele oudheid geloofde …in een Middelaar of Verlosser, door middel waarvan het Kwade Principe moest worden overwonnen en de Allerhoogste Godheid verzoend met Zijn schepselen. Het geloof was algemeen dat hij geboren zou worden uit een maagd en een pijnlijke dood zou lijden. De Hindoes noemden hem Krishna; de Chinezen Kioun-tse; de Perzen Sosiosch; de Scandinaviërs Balder; de Christenen Jezus; de Vrijmetselaars Hiram”.
Pirtle, The [Masonic] Kentucky Monitor 14,15
“De religie van de vrijmetselarij is niet christelijk”
Albert Mackey [33e graad vrijmetselaar en secretaris-generaal van de Hoge Raad van de dertigste graad Schotse Rite], “Encyclopedie van de vrijmetselarij”. 618
“Die heilige en onzichtbare band die mensen van de meest uiteenlopende meningen verenigt tot één band van broeders, die één taal geeft aan mensen van alle naties en één altaar aan mensen van alle religies, wordt terecht, vanwege de mysterieuze invloed die zij uitoefent, de mystieke band genoemd; en vrijmetselaars omdat alleen zij onder de invloed ervan staan of de voordelen ervan genieten, worden broeders van de mystieke band genoemd”.
Albert Mackey [33e graad vrijmetselaar en secretaris-generaal van de Hoge Raad van de drieëndertigste graad Schotse Rite], ‘Encyclopedie van de vrijmetselarij’. Vol 2 778
“De vrijmetselarij wordt beschouwd als de directe afstammeling, of als een overleving van de mysteriën…van Isis en Osiris in Egypte”.
Robert Freke Gould, Geschiedenis van de Vrijmetselarij 1:13
“De mens is God in wording…”
Manley P Hall. [33e graad Vrijmetselaar] “Verloren sleutels van de Vrijmetselarij” 92
“Wees stil – en weet – dat ik God ben”…’DAT IK GOD BEN’ – de uiteindelijke erkenning van het Al in het Al, de eenheid van het Zelf met de Kosmos – de kennis van de Goddelijkheid VAN HET ZELF!”
George H.Steinmetz, “Het verloren woord: Zijn verborgen betekenis 241-242
“De tekens, symbolen en inscripties dateren van…de Sumerische beschavingen…, Chaldea [Babylon], Assyrië, Griekenland, Rome en zelfs in Mexico en Yucatan…. Sommige riten van de Schotse ritus van de vrijmetselarij van onze moederjurisdictie bestaan al sinds mensenheugenis. Want wij onderwijzen dezelfde grote waarheden, dezelfde sublieme filosofieën…als die adepten van de oude mysteriën onderwezen in hun esoterische riten”.
Henry C. Clausen, “Berichten voor een Missie” [de Hoge Raad 33e graad, A & ARFM, Moederjurisdictie van de Wereld, 1971]. 5-7
“De vrijmetselarij is de overlevende van de oude mysteriën – nee, we mogen verder gaan en haar de bewaker van de mysteriën noemen”.
Bro. J.S.M. Ward. “Vrijmetselarij en de oude goden” 347
“De mens is nooit dichter bij God dan wanneer hij, geestelijk naakt, knielt voor het altaar van de vrijmetselarij.”
“Masonic Services Association” serie. vol.19 p14
“The Second Landmark is the Volume of Sacred Law, open in the Lodge. But the Bible is not, in freemasonry, more than one of the Great Lights, and never has been, for the reason that Masons are not required to believe its teachings…The stern fact is that we are constantly admitting Hindu%uFFFDs, Chinese, Mohammedans, Parsees and Jews, not one of whom believes in the Bible, and this forces the conclusion that Masonry regards the Bible only as a symbol”
Masonic Record, juni 1926 in een artikel van Bro. T.H.R. getiteld “What are our Landmarks”.
De Oxford University Press publiceert een speciale uitgave van de Bijbel voor presentatie aan vrijmetselaarskandidaten met daarin een verklaring dat de Bijbel zelf een symbool is – dat wil zeggen een deel dat voor het geheel wordt genomen. En in dezelfde uitgave legt Dr. Fort Newton uit dat “het geheel Gods openbaring omvat door middel van de Bijbel, de Koran, de Veda’s, enz.
“Zelfs onze zogenaamde christelijke graden hebben een christelijke kleur gekregen, alleen maar omdat wij in grote lijnen christenen zijn, en niet omdat ze in wezen christelijk zijn”.
JSM Ward. Vrijmetselarij en de oude goden. P347
“De interpretatie van de symbolen van de vrijmetselarij vanuit een christelijk standpunt is een theorie die door sommigen wordt aangenomen, maar die naar mijn mening niet tot het oude systeem behoort. De principes van de vrijmetselarij gingen vooraf aan de komst van het christendom. Als de vrijmetselarij slechts een christelijke instelling was, zouden de jood, de moslim, de brahman en de boeddhist niet consequent deel kunnen hebben aan haar verlichting. Maar haar universaliteit is haar trots. In haar taal kunnen burgers van elke natie met elkaar praten; voor haar altaar kunnen mensen van alle religies knielen; discipelen van elk geloof kunnen haar geloofsbelijdenis onderschrijven”.
Albert Mackey, [33e graad Vrijmetselaar en secretaris-generaal van de Hoge Raad van de Drieëndertigste graad Schotse Rite] “Encyclopedie van de Vrijmetselarij”.
“Driehoek – Een belangrijk symbool in de Vrijmetselarij. 1. De gelijkzijdige driehoek werd door alle oude volkeren aangenomen als symbool van de godheid, en werd beschouwd als de meest volmaakte figuur. Hij kwam voortdurend terug in zowel de Craft Masonry als in de Royal Arch. 2. De rechthoekige driehoek werd ook beschouwd als een belangrijke figuur. Bij de Egyptenaren vertegenwoordigde de basis Osiris, of het mannelijke principe; de loodlijn, Isis, of het vrouwelijke principe; en de hypoteneuse, Horus, hun zoon.
R.H.MacKenzie, ‘The Royal Masonic cylopedia, Rites, Symbolism and Biograghy’ 743
“Stellen zij serieus voor dat alle geestelijken gedwongen worden afstand te doen van hun geloften bij hun inwijding en latere promotie in het ambacht.”
The Rev. Alexander Morris (toen Dr. Hubert S. Box in mei 1951 voorstelde dat de Convocatie van Canterbury een onderzoek naar de vrijmetselarij zou instellen)
“De ware vrijmetselaar is niet geloofsgebonden. Hij beseft met de goddelijke verlichting van zijn loge, dat als vrijmetselaar zijn religie universeel moet zijn. Christus, Boeddha of Mohammed. De naam betekent weinig, want hij herkent alleen het licht en niet de drager. Hij aanbidt elk heiligdom, buigt voor elk altaar, in tempel, moskee, pagode of kathedraal, en beseft met zijn ware begrip de eenheid van alle geestelijke waarheden. Geen enkele ware vrijmetselaar kan smal zijn, want zijn loge is de goddelijke uitdrukking van alle breedheid.”
(in tegenstelling tot Matt.7 v 13-14) Manley P Hall [ 33e graad Vrijmetselaar] “Lost Keys of Freemasonry” 64,
“Wanneer de vrijmetselaar leert dat de sleutel tot de krijger op het blok de juiste toepassing van de dynamo van levende kracht is, heeft hij het mysterie van zijn vak geleerd. De ziedende energieën van Lucifer zijn in zijn handen en voordat hij verder en omhoog mag stappen, moet hij bewijzen dat hij in staat is (deze) energie op de juiste wijze toe te passen.”
Manley P Hall [33e graad Vrijmetselaar] ‘Lost Keys of Freemasonry’ 48,
“…de ware vrijmetselaar verheft zichzelf door graden totdat hij de hemel bereikt
– uittreksel uit de 28e graad lezing.
“Daar staat hij zonder (buiten) onze poorten, op de drempel van zijn nieuwe vrijmetselaarsleven, in duisternis, hulpeloosheid en onwetendheid. Na de dwalingen te hebben verkend en bedekt met de verontreinigingen van de uiterlijke en profane wereld, komt hij naar onze deur, op zoek naar de nieuwe geboorte, en vraagt om een verwijdering van de sluier die de goddelijke waarheid voor zijn oningewijde zicht verbergt”.
Albert Mackey, [33e graad vrijmetselaar en secretaris-generaal van de Hoge Raad van de derdegraads Schotse Rite] “Het Handboek van de Loge” (105:20 vgl. 13:5).
Coil’s Masonic Encyclopaedia (95: 516-17) doet de volgende godslasterlijke uitspraak over onze Schepper:
“De mens moet beslissen of hij een God wil zoals de oude Hebreeuwse Jahweh*, een partijdige stamgod, met wie hij kan praten en redetwisten en voor wie hij zich zo nodig kan verbergen, of een grenzeloze, eeuwige, universele, niet-confessionele en internationale Goddelijke Geest die zo ver verwijderd is van de vlek die mens heet, dat hij niet gekend, benoemd of benaderd kan worden. Zodra de mens zijn God begint te loven en hem begiftigt met de meest volmaakte menselijke eigenschappen zoals rechtvaardigheid, barmhartigheid, weldadigheid, enz. wordt de Goddelijke Essentie gedevalueerd en uitgekleed… De vrijmetselaars test is een Opperwezen, en elke toegevoegde kwalificatie is een innovatie en vervorming…Monotheïsme. is in strijd met de vrijmetselaarsbeginselen, want het vereist geloof in een specifiek soort Opperste Godheid.”
*Noot: de oude caananitische weergod is yahweh zoals onderwezen door vrijmetselaars en hogere critici zoals Kittle en Gesenius, (een studie van Gesenius zal aantonen dat dit een feit is). Hoe dan ook, dit maakt yahweh of enige andere god niet de Schepper, wiens naam Yehovah is!
Coil’s Masonic Encyclopaedia (95: 516) en de “Masonic Ritual and Monitor” (58: 226) geven toe dat “Bul” of “Bel” verwijst naar de Assyrische of Kanaänitische godheid, en dat “On” verwijst naar de Egyptische godheid Osiris. Wagner onthult in zijn “Freemasonry; An Interpretation” (16:338 -39) het vrijmetselaarsdoel in deze heidense drie-eenheid.
“In deze samengestelde naam wordt een poging gedaan om door een coördinatie van goddelijke namen de eenheid, identiteit en harmonie van de Hebreeuwse, Assyrische en Egyptische god-ideeën te tonen, en de harmonie van de Koninklijke Boog religie met deze oude religies. Deze vrijmetselaars “eenheid van God” is bijzonder. Het is de doctrine dat de verschillende namen van goden als Brahma, Jehova, Baäl, Bel, Om, On, enz. allemaal verwijzen naar het generatieve principe, en dat alle religies in wezen hetzelfde zijn in hun ideeën van het goddelijke.”
…’het is het lichaam van de Heilige Geest, de universele agent, de slang die zijn eigen staart verslindt’.
Rex Hutchens [33e Mason] “A Bridge to Light” 253 Uitgegeven door de Supreme Council, Thirty-third Degree Ancient and Accepted Scottish rite of Freemasonry Southern Jurisdiction,
“Zoals alle religies, alle mysteries, Hermeneïsme en alchemie, verbergt de vrijmetselarij haar geheimen voor allen behalve de ingewijden en wijzen, of de uitverkorenen, en gebruikt zij valse verklaringen en verkeerde interpretaties van haar symbolen om diegenen te misleiden die het verdienen misleid te worden, om de waarheid, die zij licht noemt, voor hen te verbergen en hen ervan weg te lokken. De blauwe graden (die de ambachtsgraden zijn) zijn slechts de buitenste hoven of portiek van de tempel. Sommige symbolen worden daar aan de ingewijde getoond, maar hij wordt opzettelijk misleid door valse interpretaties. Het is niet de bedoeling dat hij ze begrijpt, maar eerder dat hij denkt dat hij ze begrijpt. Albert Pike’s Moraal en Dogma 104,105 & 819)
Een uitgebreid en beknopt boek, “A Bridge to Light” van DR. Hutchens, vat onze Schotse Rite-graden samen en helpt bij het begrijpen en waarderen van ons ritueel. Het verwijst ook vaak naar de grote hoeksteen van onze orde, Albert Pike’s Morals and Dogma…. Overgenomen van de officiële website van de Hoge Raad van Vrijmetselaren op 22-08-2000 uit een sectie getiteld: “Een presentatie over de Ancient and Accepted Scottish Rite of Freemasonry”.
Vrijmetselaars gebruiken de twee driehoeken om dit idee van tegenstellingen weer te geven. In het Short Talk Bulletin, een pamflet dat in de loges wordt voorgelezen, wordt ons verteld dat de driehoeken “goed en kwaad, dag en nacht, het Chinese yang en yin symboliseren…”.
‘Punt binnen een cirkel’ Short Talk Bulletin augustus 1931 vol.9 (herdruk juli 1990)
“Ik moet echter zeggen dat ik in de ruim 40 jaar dat ik lid ben van de Orde, mij nooit bewust ben geweest van enig conflict tussen mijn christelijk geloof en mijn lidmaatschap van de Orde. Het is waar dat Christus niet wordt genoemd in onze Craft graden, maar dat betekent niet dat Hij niet aanwezig is op onze bijeenkomsten. Als Hij woont in het hart van de Christen, dan is Hij aanwezig.”
[Dit veronderstelt dat deze mannen zijn wedergeboren uit de Geest van Jehova, en ware gelovigen zijn met een bijbels gefundeerd geloof! Met zoveel godslastering in de loge, hoe kan een vrijmetselaar die beweert een waar christen te zijn, blijven]?
Past Chaplain the Rev.H.R.Allen O.B.E M.A “Freemasonry and the Church” 1992
“Wanneer hem (de Vrijmetselaar) later Licht wordt gegeven, betekent dit werkelijk dat hem de beginselen van het Occultisme worden geleerd.”
Arthur H. Ward. “Vrijmetselaarssymboliek en de Mystieke Weg” 149-150
“Door de Lamsvel [schort] wordt de Vrijmetselaar herinnerd aan de zuiverheid van leven en rechtschapenheid van gedrag die zo essentieel zijn voor zijn toelating tot